До держбюджету в липні надійшло майже на половину більше, ніж було заплановано. Про перспективи виконання бюджетних планів ЕП розповів Данило Гетманцев, голова комітету Верховної Ради з фінансів, податкової та митної політики. "Мінфін" вибрав головне.

Доходи зросли, витрати скоротилися
Виконання доходів державного бюджету значно покращилося. Доходи загального фонду склали 169,6 млрд грн. Це на 72,3 млрд грн (+74,3%) більше, ніж минулого місяця, і на 94 млрд грн (+124,3%) більше, ніж в аналогічному місяці минулого року.
Видатки загального фонду було здійснено в розмірі 182,5 млрд грн, що відповідає 94,9% бюджетного розпису на місяць (для порівняння: у червні цього року виконання розпису становило - 83,3%, у травні - 67,3%).
Варто зазначити, що видатки в липні були дещо меншими, ніж середньомісячні видатки загального фонду від початку війни (194,9 млрд грн), і суттєво меншими, ніж у попередньому місяці (232,4 млрд грн - червень).
Як наслідок зростання доходів і скорочення витрат, а дефіцит загального фонду скоротився до 4,7 млрд грн.
Фактори впливу
На поліпшення виконання держбюджету в липні (порівняно з червнем) за доходами вплинуло кілька факторів:
- Настання граничного терміну сплати податків і зборів для платників, які згідно зі змінами до Податкового кодексу могли скористатися відповідним відстроченням до закінчення липня.
- Повернення оподаткування імпорту для ввезених платниками єдиного податку товарів і транспортних засобів, що ввозяться громадянами.
- Менші обсяги відшкодування ПДВ.
- Значні надходження міжнародної зовнішньої допомоги (грантів), яка в липні склала 80,4 млрд. грн., або 47,4% доходів загального фонду. Для порівняння: у червні обсяг наданих грантів був більш ніж у 2 рази меншим (38,1 млрд. грн.).
У липні надійшло безповоротної зовнішньої допомоги до бюджету більше, ніж за перше півріччя 2022 р. (79,6 млрд грн).
Заходи з детінізації сплати насамперед внутрішніх податків також дали змогу відчутно посилити нашу фіскальну стійкість.
Навантаження на бюджет залишається надважким
Утім, за реального падіння економіки - на 28% навантаження на бюджет залишається надважким. Щоб зрозуміти це, наведу кілька простих цифр:
- Видатки бюджету за загальним і спецфондом за 7 місяців на 2/3 більші, ніж за аналогічний період минулого року.
- У першому півріччі витрати на оборону, безпеку, правопорядок становили близько половини (47,5%) видатків держбюджету.
- У травні-червні прямі видатки тільки на оборону з бюджету становили майже по 100 млрд. грн. на місяць. Тоді як 2021 року Україна витратила майже таку суму (127,5 млрд грн) на оборону, але тільки за рік.
- За 5 місяців від початку війни доходи бюджету (без зовнішніх грантів) покривають лише (!) 40% видатків бюджету.
- Дефіцит загального фонду за 7 місяців становив 411,3 млрд грн, або більш ніж у 8 разів більше, ніж за аналогічний період минулого року.
- Майже половину (48%) потреби в бюджетному фінансуванні від початку року Україна закривала коштом зовнішньої допомоги (пільгові кредити і позики), ще третину - коштом монетизації дефіциту Нацбанком.
Щодо останнього джерела це крихка конструкція для фінансової стабільності, але вона дала можливість виграти час. Є розуміння необхідності поступового скорочення і згортання такого фінансування наступного року з його заміщенням більш ринковими внутрішніми запозиченнями.
Які подальші перспективи виконання бюджету
Отже, подальші перспективи виконання бюджету залежать насамперед від того, як і коли Україна досягне перемоги над ворогом, зовнішньої підтримки, адаптації бізнесу до воєнних умов, зокрема через допомогу держави.
Головне завдання на наступні 5 місяців - у бюджетно-податковій сфері забезпечити:
- ефективне адміністрування податків і зборів ДПСУ та ДМСУ;
- безперебійне фінансування ЗСУ, соціальної підтримки соціально вразливих груп населення, чисельність якого різко збільшилася, критичної інфраструктури та проходження опалювального сезону;
- підтримку бізнесу через надання державних гарантій, компенсацію частини кредитної ставки, надання грантів, покриття військових ризиків тощо.
Залежно від розвитку подій будемо визначатися з ухваленням проєкту бюджету на наступний рік, який у мирний час починався для парламенту в середині вересня.